اولین حضور در انتشارات در اواخر دهه ی 1800, دختر گیبسون بود (1944-1867). هنر گیبسون  طبقه ی فوق متوسط خوش سلیقه  ی جامعه زمانش را  دوباره به تصویر کشید به خصوص نوع خاصی از زنان جوان مستقل, ورزشکار  و با اعتماد به نفس, دختر گیبسون همچنین زیبا و زنانه بود که بعضی از تناقضات  زنانگی مدرن را در قرن بیستم نشان می داد. دختر گیبسون  به چند دلیل مهم بود. او زن مدرن را به تصویر می کشید که عموما به عنوان زن جدید شناخته می شد در زمانی که اغلب زن ها مستقل شده بودند و بیرون از خانه  شروع به کار کرده بودند و حق رای و دیگر حقوقشان را طلب می کردند. دختر گیبسون  یک اثر جدی بر مد روز داشت  به طوری که به شکل گسترده چاپ می شد و در سال های 1890 تا 1910 کپی نیز می شد.

از شروع   دهه ی 1990  جامع به سرعت شروع به تغییر کرد. انقلاب صنعتی قرن نوزدهم تولیدات بیشتر و فرصت های شغلی بیشتری را عرضه کرده بود. در حالی که زنان فقیر همیشه در حال کار بودند , تعداد زیادی از زنان طبقه ی متوسط شروع به کار در بیرون از خانه کردند. در 1900 بیش از 5 میلیون خانم در ایالت متحده کار داشتند  و تا 1910 این تعداد به 5/7 میلیون خانم رسید.   این زنان به مد نیاز داشتند که ان ها   را فعال تر کند.  در سال های بین 1890 . 1910 مد ها  ساده تر و کاربردی تر شدند . دامن ها بلند  و لباس ها با یقه بلند و آستین های چسبان دوخته می شدند. مد ها اندامی  بود و گاهی برای تاکید بیشتر کراوات نیز اضافه می شد. اگرچه خانم ها هنوز زیر پوش ها یی  مثل سینه بند می پوشیدند  نوع جدیدی از سینه بند ها مد شده بود که برای ستون فقرات و سلامتی بهتر از نوع قبل بود. هیکل S مانند با سینه و با سن بزرگ که با کمر باریک جدا شده باشد,  مد شده بود  . این مد ها با اعتماد به نفس پوشیده می شد و زنان مدرن طرفدار   ان بود و چشم گیبسون هنرمند را گرفته بود.

گیبسون در روکسبری ماسا چست متولد شده بود. او به عنوان یک هنرمند تربیت شده بود و در زمان نوجوانی فروشندگان موفقی را دیده بود.  گیبسون خصوصیت تازه ای به حس ترسیم داد. او خیلی   هشیار بود و ترسیم ها ی او  شامل ذوق و بینش در مورد دنیای پیرامونش بود.  مجله ی زندگی بسیاری از کار های گیبسون را  منتشر کرد.

تا اوایل دهه ی 1910 بلوز های زنانه  نخی  بوسیله ی  صدها هزار نفر از زنان کارگر پوشیده می شدند. در طی دهه ها پوشاک مطابق با تمایلات مد پرستی تغییر می کرد. طرح بلوز های زنانه اولیه در قسمت شانه چین دار بود که انعکاس طرح های محبوب از هنرمند امریکایی و گیبسون(1944-1867) بود.  تا 1914 بلوز ها کمتر دارای شانه ی پفی  بودند و اغلب بدون چین پوشیده می شدند بنابراین بعضی تولید کننده ها مدل کمر بند طبیعی را دنبال می کردند. آن  ظاهر بعدها در دهه ی  1920 راهی برای تولید لباس های بدون کمر شد.

بلوز های زنانه ای که زنان خانه دار و زنان کارگر کارخانه ها می پوشیدند معمولا به شکل بلوز های  نخی سفید با چین های ساده که اجازه حرکت ازادانه را می داد, فروخته می شد.  بلوز های زنانه  همچنین به عنوان پوشاک زنان کارمند  یا حتی به عنوان لباس های کرایه ای  عرضه می شد. با کیفیت ترین بلوز های زنانه  از نخ, ابریشم یا کتان  مرغوب تهیه شده بود.

در طی دهه ی 1890  گیبسون همسرش ایرن لانگورن را به عنوان یک مدل برای یک سری از طرح های زن جدید مدرن در کار یا هنر استفاده کرد. دختر گیبسون بلند , ورزشکار و باوقار بود. اگرچه او مستقل و توانا بود  دختر گیبسون همیشه  زیبا و با سلیقه بود.

او اگرچه آمریکایی بود اما به زودی دختر گیبسون در آمریکا و خارج آن مقلدانی  پیدا کرد.  زنان هر طبقه ای از جامعه  می خواستند که  مدهای طرح شده در مدل های گیبسون  را بپوشند. حتی مردها  مدل های  گیبسون را دنبال می کردند .  محبوبیت  مدل های گیبسون  به سرعت  و مرهون از  مجلات ملی جدید  که تعداد زیادی خواننده ها را جذب می کرد , گسترش یافت.

مشاغل تازه توسعه یافته  مثل کاتالوگ های Sears و Roebuck و کاتالوگ های مدل لباس دست یافتن به آخرین مد را برای زنان متوسط هم آسان کردند.

بلوز های زنانه خیال انگیز می تواند بخشی از ساز و برگ عصرها  باشد. این پوشاک های زینتی تر  اغلب سنتی دوخت بودند. آن ها چنین دوخت هایی را با ابریشم , قیطان , تافت و سا تن  طرح می زدند و گاهی طرح های زنده ای را نشان می دادند.

از انجا که بلوز زنانه  در ابتدا لباس کار خانم ها بود  اغلب آن ها به صورت اماده برای پوشیدن  ساخته می شد. یکی از کارخانه ها یی   که این تولیدات را تولید می کرد  کارخانه Triangle Shirtwaist  در نیو یو رک بود. در 1911 این کارخانه به عنوان مکان با سابقه بد وارد تاریخ شد هنگامی که در آتش سوخت. با فقدان هر نوع امنیتی برای کارکنان , این مصیبت  منجر به مرگ 146 کارگر زن شد. این مصیبت  منجر به بهبود عظیمی در قوانین امنیتی برای کارکنان کارخانه ها شد.